Sprzęgło jest bardzo ważnym elementem konstrukcji samochodu. Bez niego prawidłowa zmiana biegów a zatem jazda samochodem byłaby niemożliwa. Element często niedoceniany ze względu na przeprowadzanie automatycznych ruchów, lecz jakże istotny.. Sprzęgło to jeden z niewielu elementów samochodu w którym to kierowcy mają nad nim pełną władze decydując o jego zużyciu – od stylu jego jazdy będzie zależało wiele!
Budowa i działanie sprzęgła
Sprzęgło jest zbudowane z kilku ważnych elementów pełniących swoje określone funkcje. Są nimi:
-Sprężyny tarczy – redukują drgania układu korbowego
-Sprężyna talerzowa – jego głównym zadaniem jest zredukowanie nacisku na tarcze sprzęgła powodując zaprzestanie przenoszenia napędu silnika na skrzynie biegów.
-Tarcza sprzęgła – przenosi moment obrotowy tak jak poprzednik – z silnika na skrzynię biegów
-Koło zamachowe – ułatwia prace wału korbowego silnika
Po wciśnięciu sprzęgła możliwa jest zmiana biegów. Dzieje się to poprzez jego odłączanie. W takiej sytuacji widełki i łożyska odciągają tarcze dociskową i zwalniają sprzęgłową. W wyniku tego tarcza sprzęgłowa nie przylega do koła zamachowego przez co zmiana biegów może być swobodna.
Tarcza sprzęgła do DAF, IVECO, SCANIA – DBKPARTS.SHOP
Zużycie sprzęgła i jego awarie
Sprzęgło może być dosyć awaryjnym elementem w wielu samochodem wynikającym z jego złego użytkowania. Niestety jego wymiana jest bolesna dla portfela każdego człowieka. Do najczęstszych objawów, które sygnalizuje, że sprzęgło nie jest używane w taki sposób jaki powinno można zaliczyć sytuację w której pedał sprzęgła znajduje się na wyższej pozycji niż inne pedały.
Dodatkowo agresywny styl jazdy, bardzo szybka zmiana biegów czy też jazda z wciśniętym pedałem sprzęgła do połowy może wycierać tarcze sprzęgła i je przegrzewać. Proces powtarzany dziesiątki razy może doprowadzić do uszkodzenia sprzęgła.
W tym elemencie samochodowym awarie są bardzo różne i najczęściej dotyczą konkretnych elementów:
-Tarcza sprzęgła – często pojawia się sytuacja w której zostaje ono zwichrowane. Wtedy sprzęgło zamiast płynnie pracować ześlizguje się co powoduje dyskomfort w ruszaniu z miejsca. W takiej sytuacji jedynym wyjściem jest niestety wymiana całej tarczy.
-Docisk sprzęgła – sprężyna jest bardzo delikatna i to ona najczęściej ulega uszkodzeniom. Najczęściej psuje się w momencie w którym użytkownik samochodu jeździ z wciśniętym pedałem sprzęgła zbyt długi czas.
-Koło zamachowe – jego uszkodzenie pojawia się w momencie zbyt częstego przyduszania sprzęgła decydującego o zgaszeniu silnika samochodu. W momencie odczuwania dużych wibracji w trakcie zmiany biegów i wciskania sprzęgła można mieć do czynienia z uszkodzeniem tego elementu.